Geanta este un accesoriu de care de multe ori uitam. De multe ori stam ore in sir in fata sifonierului pentru a avea tinuta perfecta, dar nu de putine ori uitam de geanta si de modul in care aceasta ne poate afecta sau pune in valoare tinuta. Indiferent de starea de spirit, de locul in care te duci si de ora la care pleci de acasa, geanta trebuie sa fie parte din tinuta ta.
Prima mentionare despre geanta in literatura apare in secolul al XIV-lea unde erau mentionate pungutele pe care egiptenii le purtau la brau. In ele aveau pietre sau metale pretioase. Continutul unei genti de mana a fost considerat multa vreme ca reprezentand o parte a inconștientului freudian, și geanta în sine (ca un recipient gol) poate fi interpretat ca organele genitale feminine sau chiar uter. Într-adevăr, cuvântul „pungă” era un cuvânt argotic pentru organele de sex feminin din secolul XVII . Antica, simbolica, și indispensabilă, geantă de mână a fost un obiect de cameleon, exprimându-și (și care transportă), nevoile și gusturile sale pe care le poartă și timpul său.
In timpul erei elisabetane, fustele femeilor s-au extins la proporții enorme. În consecință, portmoneele mici medievale de brâu se pierdeau ușor în rochiile enorme. Sub aceste rochii voluminoase, femeile au inceput sa isi faca mici saculeti pe post de poseta, iar barbatii purtau buzunare (numite „bagges”), realizate din piele, in interiorul pantalonilor lor (Foster 1982). Portmoneele, nu au fost doar funcționale, dar acestea au fost, de asemenea, de multe ori folosite ca recipiente vizibile decorative pentru cadouri, bani, parfumuri sau bijuterii. Spre sfarsitul secolului, portmoneele au devenit din ce în ce mai sofisticate, trecând de la un simplu cordon la forme mai complexe și materiale sofisticate.
In 1840, dupa era victoriana, femeile au inceput sa creeze portmonee cat mai sofisticare, din broderii, diverse materiale, multiple modele, atat pentru a-si asorta tinutele, cat si pentru a demonstra viitorilor soti cat sunt de pricepute.
Cu toate acestea, odată cu apariția caii ferate, gentile erau pe cale de a experimenta o revoluție. În 1843, au existat aproximativ 2000 de mile de linii de cale ferată in Marea Britanie. Datorita faptului ca se calatorea tot mai des cu trenul, femeile au devenit mai mobile, dorinta de a lua cat mai multe obiecte cu ele a dus la aparitia cuferelor și, în curând termenul de „geantă de mână” a apărut pentru a descrie noi modalitati de a tine aproape lucrurile de care ai imediat nevoie. Într-adevăr, multe dintre numele de top de genți de mână din ziua de azi si-au inceput afacerea cu posete pentru calatorii(în contrast cu posete formulate anterior și pungi, care au fost făcute de către croitorese). De exemplu, gentile Hermes au fost fondate în 1837 de către Thierry Hermes, în timp ce Loius Vuitton a creat genti mari care compresau bagajele pentru bogații parizieni. Gentile de mana mici si rafinate inca nu scosesera capul in lume.
Dupa Primul Razboi Mondial femeile au aspirat catre tinerete si motive care sa le incante privirile. Asa a aparut poseta fara bretele care se purta sub brat. Era plina de culoare si deseori decorata cu motive din jazz. Doamnele preferau sa isi asorteze gentile cu tinutele si de aceea aratau ca niste papusi. In 1923 descoperirea mormantului lui Tutankhamon a generat dorinta ca portmoneele sa aiba motive exotice.
Pana in anii 1930 cele mai multe genti folosite si în prezent au fost inventate, inclusiv geantă de mână clasica,ce a avut doua manere și o incuietoare, clutch-ul, ghiozdanul și geanta de umăr.Geanta anilor 1930 a reflectat stilul Art Deco, stil descris prin inovatie, abstractie si aparitia noilor materiale pentru fabricarea gentilor.
Dupa cel de-al doilea Razboi Mondial gentile au capatat un aspect militar. In acelasi timp, dorinta de a lua cat mai multe dupa noi de-a lungul zile a facut gentile mai mari, mai patratoase si mai practice. Fermoarele, oglinzile si pielea au inceput sa dispara din dorintele creatorilor de moda. Acestia au apelat la lemn si plastic. In Marea Britanie se creau genti pentru mastile de gaze care sa se asorteze cu tinutele doamnelor. In Franta si in America, o data cu intrarea femeilor in campul muncii, acestea au apelat la geanta de umar care era pana atunci simbolul calatoriilor si femeilor de la tara. Din 1970 geanta de umar revine in garderoba femeilor ca accesoriu de zi cu zi.
1950 a fost anul in care gentile au devenit accesoriul fara de care nici o femeie nu iesea din casa. Designeri deja renumiti precum Vuitton, Hermes si Chanel au inceput sa isi puna in practica imaginatia creand explozii de culoare si accesorii pentru genti. Christian Dior a introdus in 1947 fustele lungi, lucru care a dus la noi abordari ale gentii. Gentile mici din acea perioada erau o lumina in stilul militar cu care se obisnuisera pana atunci. In acelasi timp, gentile mici reprezentau din punct de vedere psihic supunere si feminitate. Gentile mari transmit un alt mesaj sexual: dominare si putere.
In timpul anilor ’60 tinutele de femeie de casa si gratioasa incep sa intre in conflict cu dorinta femeilor de libertate. In aceasta perioada apare noua moda. Regulile care spuneau cum trebuie sa fie imbracata o domnisoara au inceput sa fie incalcate. Fiecare femeie se imbraca asa cum se simtea bine si cum considera de cuviinta, isi imagina si punea in aplicare imediat. Daca tinutele nu mai erau aceleasi era normal ca si geanta, unul dintre cele mai pretioase accesorii ale vremii, sa aiba parte de o schimbare. Clutch-ul era mai lung, geanta de umar avea cureaua mai lunga sau un lant pana la solduri in disconcordanta cu fustele care erau tot mai scurte, fuste mini. Un deceniu mai tarziu moda avea sa cunoasca tendinta ,,flower power” ce era caracterizata prin motive romantice si etnice. Cum imaginatia odata lasata libera nu poate decat sa creeze, asa si designerii au facut o adevarata revolutie in lumea gentilor. Daca la inceput era vorba de o floare si material sintetic, la sfarsitul anilor ’70 gentile erau pline de fermoare, buzunare, tinte si alte accesorii care erau dovada vie ca era feminista este pe cale sa inceapa.
In 1985 Miuccia Prada a creat geanta de nailon, geanta ce a devenit prima geanta unisex din lume. O data cu aparitia sportului in viata femeilor, au aparaut si primele echipamente de sport pentru femei, printre care si geanta de sport. Si nu doar geanta de sport a fost una din noile aparitii ale anilor ’80. Geanta office era una sobra si creata pentru a tine actele drepte si in ordine. Cea care a facut peste un million de dolari din vanzari a fost Vera Bradley cu geanta matlasata de mana. In trei ani de la aparitie, tot New York-ul era plin de falsuri dupa creatiile marilor case. Toata lumea isi dorea sa fie in rand cu noile concepte si la curent cu noile aparitii.
In 2013 gentile pe care le vedem, pe care le avem si la care ravnim, sunt facute din fel de fel de materiale. De la plastic, la piele, de la piele sintetica, la piele eco, de la piele din diverse animale pana la material de toate culorile, formele si consistentele. Fie ca sunt de umar, fie ca sunt de mana, gentile sunt acel accesoriu pe care trebuie sa il incadram cum trebuie in tinuta. In plus trebuie sa stim sa purtam fiecare geanta in parte. Nu putem lua pe mana o geanta cu niste toarte mari si sa dam cu genunchiul in ea ca intr-un sac de mingi. Acum ca stim cat de importanta a fost geanta de-a lungul istoriei, eu zic sa o tratam cum se cuvine atunci cand ne aranjam tinuta.